Vad är keto diet ?

En ketodiet är välkänd för att vara en lågkarb diet, där kroppen producerar ketoner i levern som används som energi. Det kallas många olika namn – ketogen diet, låg carb diet, lågt kolhaltigt fett (LCHF), etc.

När du äter något högt i kolhydrater, kommer din kropp att producera glukos och insulin.

Glukos är den enklaste molekylen för din kropp att omvandla och använda som energi så att den kommer att väljas över någon annan energikälla.
Insulin produceras för att bearbeta glukosen i blodet genom att ta den runt kroppen.
Eftersom glukos används som primärenergi behövs inte dina fetter och lagras därför. Vanligtvis på en vanlig, högre kolhydratdiet kommer kroppen att använda glukos som huvudform av energi. Genom att sänka intaget av kolhydrater induceras kroppen till ett tillstånd som kallas ketos.

Ketos är en naturlig process som kroppen initierar för att hjälpa oss överleva när matintaget är lågt. Under detta tillstånd producerar vi ketoner som produceras från nedbrytningen av fett i levern.

Slutmålen för en korrekt underhållad keto-diet är att tvinga din kropp till detta metaboliska tillstånd. Vi gör inte detta genom svält av kalorier men svält av kolhydrater.

Exempel på frittata recept


Våra kroppar är otroligt adaptiva till vad du lägger på det – när du överbelastar det med fetter och tar bort kolhydrater börjar det att bränna ketoner som den primära energikällan. Optimal keton nivåer erbjuder många hälsa, viktminskning, fysiska och mentala prestanda benefits.1

Gör keto enkelt och enkelt genom att kolla in vår 30-dagars måltidsplan. Få måltider, köplistor och mycket mer med vårt Keto Academy-program.

Fördelar med en ketogen diet
Det finns många fördelar som följer med att vara på keto: från viktminskning och ökade energinivåer till terapeutiska medicinska tillämpningar. De flesta som helst kan säkert dra nytta av att äta en låg-carb, hög fetthalt. Nedan hittar du en kort lista över fördelarna du kan få från en ketogen diet. För en mer omfattande lista kan du också läsa vår djupartikel här>

Viktminskning
Den ketogena kosten använder i huvudsak ditt kroppsfett som en energikälla – så det finns tydliga viktminskningsfördelar. På keto minskar din insulin (fettlagringshormon) nivåer kraftigt vilket gör din kropp till en fettförbränningsmaskin.

Vetenskapligt sett har ketogen diet visat bättre resultat jämfört med fetma och högkarbid dieter. även på lång sikt.

viktminskning på keto
Många människor använder MCT Oil i deras kost (det ökar ketonproduktionen och fettförlusten) genom att dricka ketoproff kaffe på morgonen.

Kontroll blodsocker
Keto sänker naturligt blodsockernivåerna på grund av vilken typ av mat du äter. Studier visar även att ketogen diet är ett effektivare sätt att hantera och förebygga diabetes jämfört med kaloridieter.

Om du är prediabetiker eller har typ II-diabetes bör du seriöst överväga en ketogen diet. Vi har många läsare som har haft framgång med deras blodsockerkontroll på keto.

kontrollera blodsockret med keto
Du kan läsa mer om hur keto kan hjälpa till att kontrollera blodsocker genom att klicka här>

Mentalt fokus
Många använder den ketogena kosten speciellt för den ökade mentala prestationen.

Ketoner är en stor källa till bränsle för hjärnan. När du sänker carbintaget, undviker du stora piggar i blodsockret. Tillsammans kan detta leda till förbättrad fokus och koncentration.

Studier visar att ett ökat intag av fettsyror kan ha konsekvenser för hjärnans funktion.

mental fokus och ketoner
Du kan läsa några fler fördelar med keto för hjärnan genom att klicka här>

Ökad energi och normaliserad hunger
Genom att ge din kropp en bättre och mer tillförlitlig energikälla, kommer du att känna dig mer energi under dagen. Fetter visar sig vara den mest effektiva molekylen att bränna som bränsle.

Utöver det är fett naturligtvis mer tillfredsställande och slutar att lämna oss i ett förhöjd (“full”) tillstånd för längre. 2 Om du är intresserad av vetenskapen bakom hur ketos fungerar, läs mer här>

låg-carb och ökad energi
Epilepsi
Den ketogena kosten har använts sedan början av 1900-talet för att framgångsrikt behandla epilepsi. Det är fortfarande en av de mest använda terapierna för barn som har okontrollerad epilepsi idag. Läs mer om hur keto kan hjälpa till med epilepsi i vår artikel>

En av de främsta fördelarna med ketogen diet och epilepsi är att det medger att färre läkemedel används medan de fortfarande erbjuder utmärkt kontroll.

Dela: Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail
Följ: google_plusrss

Kommentera