Så blir du superexpert på SEO – 55 tips

55 SEO-tips som kommer få trafiken till din webbplats att explodera

Om du tidigare läst ”Så blir du expert på SEO – 10 tips” om sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimization) kan det vara dags att ta nästa steg. Här är hela listan med 55 SEO-tips som kommer göra stor skillnad för din webbplats.

De flesta  med viss erfarenhet inom webbdesign eller nybörjarkunskaper inom SEO ska kunna fixa detta utan problem.

  1. Om du absolut måste använda Java script rullgardinsmenyer, bildkartor eller bildlänkar, se till att sätta textlänkar någonstans på sidan för spindlar att följa.
  2. Innehållet är kung, så se till att ha bra, välskrivet, och unikt innehåll som kommer att fokusera på dina primära sökord eller fras.
  3. Om innehållet är kung, så är länkar drottning. Bygg ett nätverk av bakåtlänkar (inkänkar) med kvalitet. Kom ihåg att om det inte finns någon bra, logisk anledning till en webbplats att länka till dig, vill du inte ha länken.
  4. Var inte besatt av Pagerank. En webbplats med lägre PR kan faktiskt konkurrera ut en med en högre PR.
  5. Se till att du har en unik, sökordsfokuserad ”Title tag”, titel-taggen ska vara på varje sida på din webbplats. Och, om du måste ha namnet på ditt företag i den, lägg den i slutet. Om du inte är ett känt namn, kommer ditt företagsnamn förmodligen få några sökningar.
  6. Färskt innehåll kan bidra till att förbättra din ranking. Lägg nytt, användbart innehåll till dina sidor regelbundet. Färskt innehåll lägger relevans till din webbplats i ögonen på sökmotorerna.
  7. Se till att länktexten för länkar till din webbplats och inom din webbplats använder ditt sökord. Med andra ord, om ditt mål är ”skidglasögon”, se till att länktexten är ”skidglasögon” i stället för ”Klicka här”.
  8. Fokusera på sökfraser, inte enstaka sökord, och sätt din geografiska hemvist i din text (”besök vår butik i Stockholm” inte bara ”besök vår butik”) för att hjälpa dig att synas i lokala sökningar.
  9. Designa inte din webbplats utan att ta hänsyn SEO. Se till att din webbdesigner förstår dina förväntningar på organisk SEO. Att anpassa din nya, coola Flash-baserade webbplats efteråt duger inte. Webb-spindlar hanterar text, inte Flash eller bilder.
  10. Använd sökord på ett lämpligt sätt i textlänkar, bild ALT-attribut och även i ditt domännamn.
  11. Kontrollera kanoniska namn – www och icke-www-domäner. Bestäm vilka du vill använda och omdirigera (301 redirect) den andra till den. Med andra ord, om http://www.dindomän.com är ditt önskemål, så bör http://dindomän.com omdirigera till det.
  12. Kontrollera länken till din hemsida genomgående på webbplatsen. Är index.html inkluderat i ditt domännamn? Om så, så delar du dina länkar. Externa länkar går till http://www.dindomän.com och interna länkar går till http://www.dindomän.com/index.html. Skippa index.html eller default.php eller vad sidan nu heter och länka alltid tillbaka till din domän.
  13. Ramar, Flash och AJAX har ett gemensamt problem – du kan inte länka till en enskild sida. Det är antingen allt eller inget. Använd inte ramar alls och använd Flash och AJAX sparsamt för bästa SEO-resultat.
  14. Din URL-filändelse spelar ingen roll. Du kan använda .html, .htm, .asp, .aspx, .php, etc. och det kommer inte att göra någon skillnad vad gäller SEO.
  15. Vill du att din nya webbplats ska börja indexeras av en sökmotorspindel så fort som möjligt? Om du skickar via Googles ordinarie formulär kan det ta lång tid. Det snabbaste sättet att få din webbplats indexerad av en spindel är genom att få en länk till din webbplats på en annan webbplats av hög kvalitet.
  16. Om din webbplats innehåll inte ändras ofta, behöver din webbplats en blogg eftersom sökmotorspindlar gillar ny  text. Blogga minst tre gånger i veckan med bra och nytt innehåll för att mata de små sökrobotarna.
  17. När du bygger länkar, tänk kvalitet, inte kvantitet. En enda, bra, auktoritativ länk kan göra mycket mer för dig än ett dussin länkar av dålig kvalitet, som faktiskt kan skada dig.
  18. Sökmotorer vill ha innehåll med naturligt språk. Försök inte att proppa din text full med sökord/nyckelord. Det kommer inte att fungera. Sökmotorer titta på hur många gånger en term finns i ditt innehåll och om det är onormalt hög, kommer detta användas mot dig i stället.
  19. Text runt dina länkar bör också vara relaterade till dina sökord. Med andra ord, omge länken med beskrivande text.
  20. Om du är på en gemensam server, gör en svartliste-kontroll för att vara säker på att du inte är på en proxy med en spammare eller förbjuden sajt. Deras negativa ryktbarhet skulle kunna påverka din egen ranking.
  21. Var medveten om att genom att använda tjänster som blockerar domänenägarinformation när du registrerar en domän, så kan Google se dig som en potentiell spammare.
  22. När du optimerar dina blogginlägg, optimera ditt inläggs ”title tag” oberoende av din bloggtitel.
  23. Det viktigast inom SEO är Text, Länkar, Popularitet och Anseende/Rykte.
  24. Se till att din webbplats är lätt att använda. Detta kan påverka din länkbyggnadsförmåga och popularitet och därmed din rakning.
  25. Ge länkkärlek, få länkkärlek. Var inte snål med att länka ut. Det kommer att uppmuntra andra att länka till dig.
  26. Sökmotorer gillar unikt innehåll och innehåll av hög kvalitet. Det kan vara skillnad mellan unikt innehåll och innehåll av hög kvalitet. Se till att innehållet är både och.
  27. Om du absolut måste ha din huvudsida som ”splashsida” där allt är i Flash eller en stor bild, placera text och navigationslänkarna under ”the fold” (den del som syns utan scroll).
  28. Några av dina mest värdefulla länkar kanske inte visas på webbplatser alls, utan är i form av e-postkommunikation som nyhetsbrev.
  29. Du får INGENTING från betalda länkar (förutom ett par klick) om inte länkarna är inbäddade i brödtext och INTE är uppenbart sponsrade länkar.
  30. Länkar från .edu-domäner gillas av sökmotorerna. Gör en sökning efter möjliga ideella .edu-webbplatser som söker sponsorer.
  31. Ge dem något att prata om. Länkbeten är helt enkelt bra innehåll.
  32. Ge varje sida fokus på en enda nyckelordsfras. Försök inte att optimera sidan för flera sökord samtidigt.
  33. SEO är värdelöst om du har en svag eller obefintlig call to action/CTA (uppmaning till handling ). Se till att din CTA till är tydlig och närvarande.
  34. SEO är inte något man gör bara en gång. Söklandskapet ändras dagligen, så räkna med att arbeta på din optimering dagligen.
  35. Sköt dina kontakter med inflytelserika bloggare och webbplatser med hög kvalitet och gott rykte (authority sites) som kanske länkar till dig, dina bilder, videor, podcaster, etc eller be att återge ditt innehåll.
  36. Få ägaren eller VD att blogga. Det är ovärderligt! VDs inflytande på en blogg är otroligt eftersom det är företagets RÖST. Svar från ägaren till läsarkommentarer kommer att få din trovärdighet att skjuta i höjden!
  37. Optimera texten i din RSS-flöde precis som du borde gör med dina inlägg och sidor. Använd beskrivande text som är rik på sökord/nyckelord i din rubrik och beskrivning.
  38. Använd bildtexter som är rika på sökord/nyckelord i dina bilder.
  39. Var uppmärksam på sammanhanget kring dina bilder. Bilder kan rankas baserat på texten som omger dem på sidan. Var uppmärksam på texten för sökord/nyckelord, rubriker, etc.
  40. Du är bättre att låta din webbplats sidor hittas naturligt av sökrobot (crawler). God global navigering och länkning kommer att ge dig mycket mer än att förlita dig enbart på en XML sitemap.
  41. Det finns två sätt att INTE se Googles Personalized Search Results:
    1. Logga ut från Google
    2. Lägg till ”& PWS = 0” till slutet av din sökning i URL-sökfältet
    —-
  42. Länkar (särskilt djupa länkar) från en webbplats med hög Pagerank  är guld. Hög PR indikerar hög tillit, så inlänkar kommer väga tyngre.
  43. Använd absoluta länkar. Det kommer att göra länknavigeringen på din webbplats mindre benägen att få problem (som länkar till och från https sidor). Du kan också dra fördel av inlänkar i fall någon skrapar ditt innehåll.
  44. Hör efter om ditt webbhotell erbjuder ”Sticky” vidarekoppling när du flyttar till en ny domän. Det möjliggör tillfällig vidarebefordran till den nya domänen från den gamla, samtidigt som du kan behålla den nya webbadressen i adressfältet så att användarna kan gradvis vänja sig vid den nya webbadressen.
  45. Förstå social marknadsföring (social media marketing). Det ÄR en del av SEO. Ju mer du förstår sajter som Digg, Yelp, del.icio.us, Facebook, etc, desto bättre kommer du att kunna konkurrera på sök.
  46. För att öka chanserna för dina filmer att hittas av sökrobotar, skapa en video sitemap och lista den i ditt Google Webmaster Tools-konto.
  47. Videoklipp som visas i Googles blandade sökresultat kommer inte bara komma från YouTube. Var noga med att lägga upp dina videor på andra kvalitetsvideosajter som Metacafe, AOL, MSN och Yahoo för att nämna några.
  48. Omge videoinnehåll på dina sidor med text rik på sökord/nyckelord. Sökmotorerna tittar på omgivande innehåll för att definiera nyttan av videon för sökningen.
  49. Använd ordet ”bild” i  ALT beskrivningar och bildtexter till dina bilder. Många sökningar består av ett sökord plus ett av dessa ord.
  50. Aktivera ”Enhanced image search” i ditt Google Webmaster Tools-konto. Bilder är en stor del av de nya blandade sökresultaten, så genom att tillåta Google att hitta dina foton kommer det hjälpa dina SEO-ansträngningar.
  51. Lägg virala komponenter till din webbplats eller blogg din webb – recensioner, dela funktioner, betyg, användarkommentarer, etc.
  52. Bredda ditt utbud av tjänster till att omfatta video, podcasts, nyheter, socialt innehåll och så vidare. SEO handlar inte längre om 10 blå länkar.
  53. När du överväger länkköp eller länkutbyte, kontrollera cache-datumet (cache date) på sidan där din länk kommer att placeras i Googles. Sök efter ”cache: URL” där du ersätter ”URL” med själva sidan. Ju nyare cache date desto bättre. Om sidan inte är där eller om cache date är mer än en månad gammal, så är sidan inte mycket värd.
  54. Om du har sidor på din webbplats som är mycket lika (du är orolig för problem med duplicate content) och du vill vara säker på att rätt sida inkluderas i sökmotorerna, placera webbadressen/URL för önskad sida i dina sitemaps.
  55. Kontrollera dina server headers. Sök efter ”check server header” för att hitta ett gratis online-verktyg för detta. Dina webbadresser ska rapportera en ”200 OK” status eller ”301 Moved Permanently” för omdirigeringar. Om statusen visar något annat, kolla att dina webbadresser är korrekt inställda och används konsekvent genom hela din webbplats.

(översatt och anpassad från artikel på searchenginejournal.com)

Dela: Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail
Följ: google_plusrss

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *